FRAGOR

Nawiguj z nami po bezmiarach internetu

Optymalizacja w służbie pozycjonowania

Czym jest optymalizacja?

Optymalizacja w kontekście pozycjonowania oznacza konstruowanie kodu i treści witryny w taki sposób, aby były one jak najbardziej korzystny z "punktu widzenia" algorytmów decydujących o pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych (w praktyce najczęściej chodzi o Google). Sztuczki optymalizacyjne można podzielić na dwie grupy: zalecane i niezalecane.

Zalecane metody optymalizacyjne

  1. Międzynarodowe standardy
  2. Związki optymalizacji z dostępnością
  3. Wsparcie dla standardów sieciowych ze strony wyszukiwarek

Pierwsza grupa zawiera pozytywne i z wszech miar zalecane metody optymalizacji, które warto stosować niezależnie od tego, czy naszym celem jest poprawienie pozycji w wyszukiwarkach. Tak rozumiana optymalizacja polega na dostosowywaniu kodu strony do międzynarodowych standardów, których orędownikiem jest organizacja W3C. Przestrzeganie standardów przede wszystkim powoduje, że nasza strona powinna wyświetlić się w taki sam, lub bardzo podobny sposób na dowolnym urządzeniu umożliwiającym przemierzanie zasobów WWW. A w przypadku, gdy specyfika urządzenia uniemożliwia wyświetlenie strony w oryginalnej postaci, to przynajmniej układ treści powinien być przejrzyście zorganizowany i sprzyjający nawigacji, a sama treść zrozumiała dla odbiorcy. Optymalizacja ściśle wiąże się z dostępnością. Czołowe wyszukiwarki, takie jak Google, wspierają rozwój standardów sieciowych, co m.in. objawia się tym, że strony tworzone zgodnie z zaleceniami W3C mają często dużo lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania od witryn, które lekceważą standardy tej organizacji. Tutaj znajdziesz kilka porad związanych z optymalizacją.

Szkodliwa optymalizacja

  1. Przykładowa metoda
  2. Zagrożenia związane ze stosowaniem niedozwolonych metod
  3. Negatywny wpływ na rozwój Internetu

Do drugiej grupy zawierającej niezalecane metody optymalizacji należy np. umieszczanie w kodzie strony tekstu w kolorze tła. Taki tekst jest niewidoczny dla użytkownika, ale za to bez problemu odczytują go roboty indeksujące treść strony. Można w ten sposób zwiększyć ilość słów kluczowych występujących na stronie (teoretycznie poprawia to pozycję w wyszukiwarkach), można również otrzymać za to bana i zniknąć całkiem z wyszukiwarek. Jeśli wyszukiwarki mają dobrze pełnić swoją funkcję, to treść odczytywana przez roboty indeksujące powinna być identyczna lub przynajmniej najbardziej jak to możliwe zbliżona do treści widzianej przez żywą osobę przeglądającą stronę. Oszukując wyszukiwarki, oszukujemy użytkowników - często samych siebie. Wszak gdy szukamy czegoś w internecie, to oczekujemy, że wyszukiwarka zwróci nam sensowne rezultaty. Przykładowo jeśli w okienu wyszukiwania wpisaliśmy frazę "darmowe gry", to raczej nie chcemy wylądować na stronie, gdzie trzeba płacić za to czego szukamy, ani na stronie o treściach związanych z niekompletnie ubranymi paniami. A to często są właśnie efekty niezalecanych praktyk optymalizacyjnych.

Bezpłatny audyt optymalizacyjny

Każde działanie związane ze stroną internetową warto poprzedzić analizą kodu i treści danej witryny pod kątem szeroko pojętej optymalizacji. Tego rodzaju analizę wykonujemy bezpłatnie, jako dodatek do usług związanych z prowadzeniem kampanii reklamowej w systemie AdWords.

Optymalizacja a dostępność

Wśród zabiegów optymalizacyjnych znajdują się też takie, których celem jest zwiększenie dostępności witryny. Pod pojęciem dostępności rozumiane jest konstruowanie strony www w taki sposób, aby była ona czytelna i łatwa w nawigacji dla jak najszerszego grona odbiorców - w tym osób korzystających z przeglądarek tekstowych, a nawet dla ludzi niewidomych - więcej informacji na temat dostępności.

FRAGOR® 2008