FRAGOR

Nawiguj z nami po bezmiarach internetu

Porady związane z optymalizacją

Poniżej prezentujemy porady związane z pozytywną, poprawiającą standard strony, optymalizacją. Mimo, że są to wydawałby się elementarne zalecenia, to jednak wiele osób nie stosuje się do nich. Tymczasem zmiana złych nawyków przynosi często wręcz zaskakująco wysoki awans pozycji strony w wyszukiwarkach.

Sekret tagu "title"

Bywa, że nawet strony internetowe firm o rzadkich, albo nawet unikatowych (a więc łatwych do spozycjonowania) nazwach, nie pojawiają się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania na nazwę danej firmy. Chyba trudno o gorszą cenzurkę dla webmastera. A sprawa jest bardzo prosta: należy zrobić właściwy użytek z tagu title, który należy do elementów najmocniej wpływających na pozycjonowanie. W szczególności, jeśli treść strony uzasadnia jego użycie (o co nietrudno w przypadku strony firmowej). Niestety webmasterzy mający stare nawyki próbują często upchnąć w tagu "title" szeroki zestaw słów kluczowych. Skutkiem tego siła pozycjonująca tagu rozkłada się na wszystkie wpisane słowa. Ponadto link do strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania nie wygląda zbyt zachęcająco ("Przedsiębiorstwo usługowo-handlowe KrzaQ S.A. - cebula, mydło, dżemy i powidło, produkcja, sprzedaż, wynajem, tanio, skutecznie, najlepsza jakość, bla, bla, bla"). "Title", jeśli ma pełnić dobrze swoją funkcję, powinien być krótki, zwięzły i dobrze oddający treść strony. Dodatkowo im krótszy, tym większa siła pozycjonująca słów w nim zawartych. Czasem nawet warto zrezygnować z powielania nazwy firmy w tym tagu na każdej podstronie witryny. Niech "title" podstrony z ofertą oddaje ściśle jej zawartość (np. "Wózki widłowe - sprzedaż"). Jeśli chcesz, aby Twoja strona domowa wyświetlała się w czołówce wyników wyszukiwania na imię i nazwisko, to niech "title" zawiera te słowa i tylko te. Jeśli Twoją pasją jest wędkowanie, to niech podstrona Twojej strony domowej poświęcona łowieniu ryb nosi tytuł "Wędkarstwo", etc.

Nazwy poszczególnych plików i struktura katalogów

Dbajmy o trafność nazw poszczególnych plików witryny oraz o przejrzystą strukturę katalogów. Sprawia to, że adres URL wyświetlany w przeglądarce wygląda przyjaźnie i jednoznacznie identyfikuje miejsce serwisu, w jakim znajduje się użytkownik. Wówczas osoba, która trafia na jakąś podstronę bezpośrednio z wyszukiwarki internetowej szybko orientuje się w topografii witryny. O ile bardziej sympatycznie wygląda:
http://www.fragor.pl/pozycjonowanie_porady
niż
http://www.fragor.pl/pz/3/part3_1.html
albo - o, zgrozo!
http://www.fragor.pl/index.php?id=54&roz=pozyc&podroz=optpora
Stosowanie opisywanej porady ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Jednak w przypadku rozbudowanej struktury katalogów należy sporządzić tak zwaną mapę witryny (sitemap). Jest to specjalny plik, dzięki któremu roboty indeksujące mogą zrozumieć strukturę witryny. W przypadku stron domowych składających się raptem z kilku plików lepiej jest zrezygnować całkiem z umieszczania skryptów poszczególnych stron w podkatalogach i wszystkie pliki umieścić w katalogu głównym (poza ewentualnie obrazkami). Wówczas roboty indeksujące poradzą sobie świetnie nawet bez mapy witryny.

Przejrzysta struktura linków

Google we wskazówkach dla webmasterów radzi: "Witryna powinna mieć logiczną strukturę linków. Każda strona powinna być dostępna po kliknięciu co najmniej jednego statycznego (wyróżnienie własne - fr) linku tekstowego.". Statyczny znaczy widoczny dla robotów indeksujących. Widoczny dla robotów, znaczy poprawiający pozycjonowanie.

Więcej porad już wkrótce!

FRAGOR® 2008