FRAGOR

Nawiguj z nami po bezmiarach internetu

Pozycjonowanie w rozumieniu tradycyjnym

Krótko o pozycjonowaniu

  1. Definicja pozycjonowania
  2. Metody pośrednie i bezpośrednie
  3. Metody zalecane i niezalecane
  4. Rola linków prowadzących do strony www

Pozycjonowanie oznacza zespół czynności podjętych w celu poprawieniu pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wśród tych czynności można wyróżnić działania bezpośrednie (jak np. modyfikacja kodu strony, struktury, czy treści) oraz pośrednie (wszelkie formy promocji strony w internecie). Z kolei w każdej z tych grup znajdują się zarówno praktyki z wszech miar zalecane przez międzynarodowe organizacje dbające o standaryzację i ciągłe doskonalenie sieci WWW, jak i działania - delikatnie mówiąc - nieetyczne, drastycznie obniżające komfort korzystania z internetu.

O pozycji strony w wynikach wyszukiwania decyduje wiele czynników. Wciąż jednak bardzo istotnym kryterium jest ilość i jakość linków prowadzących do danej witryny. Opiera się to na założeniu, że im bardziej wartościowa strona, tym więcej osób w internecie zamieszcza do niej linki (stąd wzięła się popularność tzw. katalogów stron). Założenie to - skądinąd słuszne - stało się przyczyną wielu nadużyć.

Metody stosowane przez firmy pozycjonujące

  1. Przewaga metod niezalecanych
  2. Farmy linków
  3. Niebezpieczeństwa
  4. Błędne koło

Pozycjonowanie w tradycyjnym ujęciu wiąże się niestety zazwyczaj ze stosowaniem niezalecanych metod. Wiele osób zamiast pozycjonować poprzez poprawę jakości i rozwój swojej strony (przyczyniając się przy tym wydatnie do rozwoju internetu) woli stosować prymitywne sztuczki, będące w istocie zwykłymi oszustwami. Inni wolą skorzystać z usług firm pozycjonujących.

Firmy pozycjonujące stosują wprawdzie rozmaite metody w celu poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania, jednak ostatecznie wszystko sprowadza się do utrzymywania tzw. farm linków. Farmy linków są to portale liczące tysiące, dziesiątki tysięcy stron wypełnionych w przeważającej części bezużyteczną treścią (lub wręcz kompletnym bełkotem bez ładu i składu) układaną przez specjalne programy. Za pomocą odpowiednich narzędzi (systemy CMS) właściciel farmy linków może bardzo łatwo w ciągu kilku sekund stworzyć w internecie setki, tysiące odnośników prowadzących do pozycjonowanej witryny. Linki te umieszczone w zakamarkach dziesiątek farm nie mają w gruncie rzeczy żadnej wartości - wszak zostały wygenerowane sztucznie.

Oczywiście na krótką metę zabiegi te mogą poprawić pozycjonowanie naszej witryny (zakładając, że nie wpadnie w filtr Google lub nie zostanie całkiem wyrzucona z wyszukiwarek za stosowanie nieuczciwych praktyk). Jednak co się stanie, jeśli z takich, czy innych przyczyn zrezygnujemy z usług firmy pozycjonującej? Raczej nikt charytatywnie nie będzie marnował miejsca na swojej farmie dla tysięcy Twoich linków. W najlepszym wypadku linki te pozostaną na farmach dopóty, dopóki nie trzeba będzie wykorzystać ich do pozycjonowania strony nowego klienta. Jak myślisz, co się stanie z pozycją Twojej strony w Google, jeśli w ciągu jednej chwili z internetu zniknie dajmy na to dwa tysiące linków do niej prowadzących?

Rzecz jasna dobre firmy pozycjonujące stosują wiele różnych metod - nie tylko wyżej opisaną. Jeśli jednak trzeba wypozycjonować stronę na jakieś bardzo popularne i dochodowe słowo, to w sytuacji, kiedy kilkadziesiąt pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania Google obsadzonych jest przez witryny firm wspieranych przez farmy linków, nie ma wyjścia - żeby w wygrać z konkurencją trzeba użyć farm.

Wybór firmy pozycjonującej

Jeśli mimo wszystko zdecydowałeś się na klasyczne pozycjonowanie i chcesz wydawać na to 500, 2000, albo nawet 3500 złotych netto miesięcznie (przy szczególnie trudnych słowach) skonstruuj umowę z firmą pozycjonującą w taki sposób, aby:

  1. mieć zagwarantowane, że płacisz za konkretną pozycję, a nie obietnice (przykładowo płacisz za dany miesiąc tylko wtedy, jeśli przez co najmniej 20 dni Twoja strona znajduje się w pierwszej 10 wyników wyszukiwania);
  2. zapewnić sobie stosowną rekompensatę w przypadku, gdy witryna wpadnie w filtr Google lub zostanie zbanowana (oszacuj straty związane z gwałtownym spadkiem liczby odwiedzin i zamieść klauzulę dotyczącą odszkodowania).

Jeśli znajdziesz firmę, która zgodzi się przyjąć takie warunki, koniecznie napisz do nas: będziemy ją z czystym sumieniem polecać klientom zdecydowanym na tradycyjne pozycjonowanie.

Alternatywa dla tradycyjnego pozycjonowania

Rekomendujemy trzy alternatywy dla tradycyjnego pozycjonowania:

  1. optymalizacja,
  2. dbanie o dostępność,
  3. kampania reklamowa AdWords.

Pierwsze dwie wymienione alternatywy warto i należy stosować zawsze, bez względu na cel. W zależności od okoliczności i posiadanego budżetu warto rozważyć również trzecią opcję. W przypadku skorzystania z usług naszej firmy analizę zawierającą porady optymalizacyjne oraz związane z dostępnością (inaczej audyt www) przygotowujemy gratis.

FRAGOR® 2008